Lige ved hånden

Alene på Azoerne

Annonce for Bravo Tours

Nu kan jeg krydse Azorerne af – eller, nærmere bestemt – stikke en nål i. Jeg har et kæmpe kort i min stue, hvor jeg sætter nåle der, hvor jeg har været. Nu er der sat en nål i Azorerne, nærmere bestemt Sao Miguel, hvor jeg tilbragte en håndfuld dage her i oktober.

Jeg kender ikke nogen, som har været på Azorerne. Eller, det troede jeg ikke. Vibe har været der, men det havde jeg glemt. Hun husker vist også mest maden – hvilket er typisk hende, men også typisk Azorerne. For man spiser godt. Jeg fik i hvert fald ikke ét dårlig måltid, mens jeg var på øen.

Azorerne er en del af Portugal og består af 9 øer – alle af vulkansk oprindelse. Øerne ligger i Atlanterhavet, cirka 1500 kilometer fra Lissabon. Samlet set bor der 245.000 på alle 9 øer.

Azorerne skal på din bucket list. Og det skal de bare. Bare én enkel ø – og jeg kan jo kun udtale mig om Sao Miguel, men hold nu kæft hvor er der smukt. Og jeg er ikke så nem at imponere, med natur. Det er ikke fordi, at jeg ikke har været smukke steder. For det har jeg. Australien er f.eks. helt utrolig smukt. Men Azorerne. Waw. Der er så pænt. Så uberørt og det er bjergtagende. Virkelig. Og så er der smukke mænd. I hobetal. Hvis natur og mænd ikke frister, så ved jeg snart ikke. Jeg skal helt klart tilbage!

Men hvad kan du lave, på Sao Miguel? Jeg tilbragte alt for kort tid – men vil forsøge at lave en guide til hvad jeg synes du kan lave, hvis du skulle tage forbi øen.

Jeg fløj til Lissabon og videre derfra til øen. Det tager cirka 2 timer fra Lissabon, så det er til at have med at gøre. Landingen var voldsom, og der var enormt meget turbulens – men piloterne har et særligt certifikat for, at kunne lette og lande på øen – så du kan være helt rolig. Jeg boede på hotellet her, som lægger 10 minutter fra lufthavnen. Der er træningscenter, indendørs og udendørs pool og en okay morgenmadsbuffet. Og i gå-afstand til byen og vandet – hvilket jeg sætter stor pris på, så man ikke er afhængig af offentlig transport eller taxa.

Jeg rejste alene – og var meget af tiden alene. Og det kan jeg godt lide. Jeg var dog heldigvis på udflugter – et par virkelig fede udflugter! Den ene dag var jeg på canoying – som jeg ikke anede, hvad var – før jeg stod med våddragt midt inde i en jungle. Det er én af de fedeste oplevelser, jeg nogensinde har haft i mit liv. Jeg var sammen med 3 andre par og to virkelig dygtige guider. Vi fik våddragt på og udforskede en form for jungle. Og vandfald. Som jeg sprang og klatrede ned af. Det var en fantastisk oplevelse – som jeg ved, at jeg aldrig glemmer. Det var grænseoverskridende, men jeg følte mig så tryg – på trods af, at jeg var sammen med helt fremmede mennesker. Som jeg stolede blindt på. Dét kan jeg kun anbefale, hvis du slår et smut forbi øen. Det er 3 timers action – og lige noget for mig. Bagefter tog jeg ud og sejlede i kano – på en smuk, helt stille sø. Rundt om mig var der bjerge og den smukkeste natur, jeg længe har set.

Dagen efter kom Jorge og hentede mig. Jorge er født og opvokset på øen – og kender den ud og ind. Vi gik på eventyr, hele dagen. Jeg så igen smukke vandfald, kyster og strande. Jeg smagte god mad på en lille, helt skjult restaurant. Jeg drak espresso i en lillebitte by, hvor der kun sad ældre mænd og diskuterede fodbold. Jeg vandrede på klipper og så vitterligt de smukkeste kyster, jeg i mit liv har set. Det var nærmest som om, at det var terapi for min stressede krop. Det var en helt igennem fantastisk tur. Og næste gang jeg skal afsted, har jeg lovet Hørsholm, at tage ham med. Jeg må dele den oplevelse, med et menneske, som jeg kender. Så jeg kan tale om det. For det er svært, at få det ned på skrift. Hvor dejlig og smuk en tur, jeg havde.

Jeg kan kun anbefale dig at rejse dertil – det er smukt og billigt og forholdvis hurtigt, at komme til. Flyrejsen er måske en smule dyre, end f.eks. til Mallorca. Men jeg synes personligt, at det er pengene værd. Det er en skjult perle, midt i Atlanterhavet – væk fra larm og mange mennesker og bilos og stress. Det var sundt for mig, at komme afsted. Og jeg skal tilbage igen. Hurtigst muligt!

Læs mere om rejsen med Bravo Tours (som virkelig tog sig godt af mig, ikke bare fordi jeg er blogger og fordi det var sponsoreret arbejde, men fordi sådan er de bare!). Og læs mere om rejser til Portugal her!