Julestemning i Bremen

Reklame for Tysk Turist Information

I mandags rejste jeg til Tyskland, nærmere bestemt Bremen. Der havde jeg aldrig været før - og jeg glædede mig til, endnu engang, at rejse alene. Det kan jeg nemlig rigtig godt lide - og jeg har efterhånden gjort det mange gange. Det fede ved at rejse alene er, at du kan bestemme alting selv. Der er ingen som du skal tage hensyn til - og du kan gøre tingene når du vil, hvis du vil - og så føler jeg mig altid enormt selvstændig, når jeg rejser alene.

Læs mere om Bremen og rejser dertil, lige her!

Jeg ankom til Bremen lufthavn mandag formiddag, og tog videre til hotellet. Det var et rigtig fint hotel, det lå midt i centrum af byen (som faktisk huser over 500.000 mennesker) og jeg kunne derfor gå til det hele. Jeg fik en guidet tur af Erich Bontenackels (få guidet ture her!), hvor jeg fik et godt indtryk af, hvilken by Bremen er. Brødrene Grimm's eventyr (eller, hvis det nu var) om De 4 musikanter, stammer fra Bremen. Hvilket også betyder, at de 4 musikanter, som er henholdsvis et æsel, en hund, en kat og en hane, står flere steder i byen. Det siges at du kan få opfyldt et ønske, hvis du holder æslet om benene. Hvilket jeg naturligvis skulle afprøve. Ønsket er endnu ikke opfyldt, men der kan ikke gå længe! Og så til Julemarkedet! Det var så fint! Jeg er ellers ikke et julemenneske, faktisk rejser jeg gerne væk, når juledagene melder sig - men julemarkedet fik mig alligevel lidt i stemning. Du kan købe alt fra julekugler (i alle afskygninger!) til kager, gløgg og hæklede grydelapper. Det er virkelig hyggeligt! Udover at besøge det kendte Julemarked - som skulle være det smukkeste i Tyskland, gik vi også i kirker, forbi interessante og kendte steder, i byen. Jeg besøgte blandt andet toppen af Radisson Hotel, som var utrolig smukt (og umuligt at fange på billeder), hvor hele loftet var lavet af glas. Hitler har besøgt rummet, inden krigen brød ud. Det gøs helt i kroppen, da jeg fik det at vide. Faktisk kom han til Bremen for at låne penge, af ham som opfandt koffeinfri kaffe. Han var nemlig fra Bremen og købte engang en hel gade, så han kunne opretholde byens økonomi. Tysklands ældste vinkælder, som vist var fra 1410, besøgte vi også. Og drak vin, i den kulsorte kælder. Dét var skægt at prøve - og vinen var i øvrigt virkelig god. Om aftenen spiste jeg alene på Küche 13, som også findes i Michelin guiden. Dét var lækker mad (og vin!). Næste dag (altså onsdag) havde jeg en formiddag, hvor jeg kunne lave hvad jeg ville. Så jeg tog bussen ud til et kæmpe outlet, som jeg godt kan anbefale. Jeg havde en times tid derudover, men kunne sagtens have brugt flere. Der er utrolig mange sportsbutikker - og klart turen på 30 minutter værd, hvis du besøger Bremen! Jeg har lovet jer, at skrive et indlæg mere - hvor jeg vil have mere fokus på, hvordan jeg "tør" at rejse alene, hvilke udfordringer der er, fordele og hvordan jeg lærte mig selv, at spise en 3 retters middag, helt alene.